کارگردان پناه آخر: فقدان دغدغه برای تولید سریال مذهبی علت عجلهای شدن کارها است
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۰۴۴۳۰
داریوش یاری درباره تولید عجلهای سریالهای مذهبی تلویزیون گفت: یکی از دلایل آن دغدغهای است که نه همکاران من و نه مدیران تلویزیون دارند! مدیران اگر در مقطعی این کار را میکنند انگار از سر وظیفه میدانند و برای آنها دغدغه نشده است. ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، داستان سریال "پناه آخر" یا همان "مجلس حیرانی" شبکه یک سیما از روز اربعین از یک تکیه شروع شد؛ چالشهای میان دو برادر را به نمایش درمیآورد و تا روز چهارشنبه هم ادامه خواهد داشت؛ ماجرای چالشی که باعث مهاجرت از ایران میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلمنامه این سریال به تهیهکنندگی داود شاهبابایی را صادق خوشحال نوشته است و داریوش یاری کارگردانی را برعهده دارد. نقش حاج مرتضای داستان را بیژن امکانیان بازی میکند که از قدیمیهای محله «پناه آخر» است. همه روی او حساب باز میکنند اما فرزندانش و دیگر اعضای خانوادهاش با ماجراهایی روبهرو میشوند که این شبها بیننده ساعت 22:15 از شبکه یک سیما دنبال میکند.
چرا تلویزیون سریالی برای پیامبر اسلام نمیسازد؟سریال پربازیگر «به رنگ خاک» به تلویزیون آمدتدارک تلویزیون برای روزهای پایانی ماه صفر/ نمایش «خانه پدری»خداحافظی خانم گوینده با تلویزیون/ خبر شهادت حججی را بهسختی و با بغض خواندم + فیلمدر کنار امکانیان، خداشناس و غزالی، افسر اسدی، امین زندگانی، حدیث میرامینی، سیما خضرآبادی، تبسم هاشمی، کاظم هژیرآزاد، مهدی فقیه و... هم بازی میکنند.
شاید یکی از انتقادهای جدی به این سریال، کم بودن تعداد قسمتها، عجلهای و شتابزده سراغ کارهای مناسبتی رفتن و حتی به ظنّ برخی کپی شدن از اثری به نام "پردهنشین" است که این روزها هم از تلویزیون بازپخش میشود. سریالی که بهروز شعیبی آن را کارگردانی کرده بود. داریوش یاری کارگردان این سریال در پاسخ به انتقاد کپی شدن از سریال دیگری به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: وقتی این انتقادات را میبینم و میشنوم یاد آن دیالوگ امیرعلی داستان میافتم که میگفت هرکسی درباره پدر من هرطور دوست دارد قضاوت کند؛ همکاران من هرطور دوست دارند قضاوت کنند؛ اما "پناه آخر" ربطی به "پردهنشین" یا هر سریال دیگری ندارد. معمولاً از وقتی کاری خوششان میآید آن را به اثری خاص و یا آثار دیگر ارتباط میدهند. ما این کار را ساختیم که امامحسین(ع) از ما راضی باشند.
نقد دیگر به این سریال کمبود قسمتها و 10 قسمتی بودن "پناه آخر" است؛ او در پاسخ به این نقد هم گفت: تلویزیون در این باره تصمیمگیرنده است و امیدوارم این قصههای جذاب زمان مناسب داشته باشند و بیشتر نوشته شوند و زمان تولید بیشتری هم به اینگونه آثار داده شود؛ تصمیم جمعی و طرح هم 10 قسمتی بود.
وی در خصوص عجلهکردن در ساختن آثار مذهبی و شتابزدگی که مردم احساسش میکنند، گفت: هیچکاری خصوصاً آثار دینی و مذهبی نباید عجلهای ساخته شوند؛ چون جملات، حالات و لحظاتی که دارند به گونهای دیگر تعبیر میشود؛ شما مرتضایی را در این سریال میبینید که از سر ستارالعیوبی سکوت کرده و تازه شبهای مجلس حیرانی را مردم میبینند که شروع شده است و همه کاراکترهایمان باید عاشورایی شوند.
داریوش یاری خاطرنشان کرد: من قبلاً هم ثابت کردهام که به این مقوله توجه خاص و دغدغه عجیبی دارم؛ وقتی تله فیلم «حبیب» و سریال «هاتف» و حتی اثر سینمایی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» را ساختم. دوست دارم کارهایی که میسازم به اندازه فضای عاشورا عمق داشته باشد. این ادعای بزرگی است اما دوست دارم با شناخت و معرفت زیادی ساخته شود.
کارگردان سریال جدید شبکه یک، تأکید کرد: ما در این سریال به سمت تکرار حرکت نکردهایم و در جستجوی چگونگی شکلگیری عاشوراییم که برای ما هم شکل بگیرد.
او به نتیجه و پایانبندی سریال اشاره کرد و گفت: مخاطب در پایان سریال باید به این نتیجه برسد که هر روز و هر لحظه برایش عاشورا است و هرجا میتواند کربلا باشد؛ هرجا که منتظر است تصمیم بگیرد؛ بین کینه و نفرت باید یککدام را برگزیند و یا بین تردید و شک و یقین گرفتار شده؛ بین دستدرازی به بیتالمال و حلال و حرام و حقالناس، در همه لحظات عاشورایی باید بیندیشد و زندگی کند؛ چرا که "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا"! تمام کاراکترهای این فیلم در جستجوی گمشدهایاند؛ گمشده به معنای حقیقت در بستر فیلم جاری است.
یاری با انتقاد از بدو بدو و عجلهای ساختن کارهای مذهبی و آیینی، گفت: این احساس را دارم که چرا وقتی به کارهای مذهبی و آیینی و مناسبتیمان میرسیم آنقدر همهچیز بدو بدو و عجلهای میشود؛ یکی از دلایل آن ظاهراً دغدغهای است که نه همکاران من در این حوزه دارند و نه مدیران تلویزیون! مدیران اگر میآیند در مقطعی این کار را میکنند انگار از سر وظیفه میدانند؛ برای آنها دغدغه نشده است. اگر این اتفاق مهم را مدیران دغدغه خود بدانند و این دغدغه و حسّ مسئولیتپذیری به فیلمسازان منتقل شود اتفاقات مهمی در عرصه فیلمسازی مذهبی و دینی میافتد. کار بنیادی، معناگرا و اجتماعی هم باید همین مسیر دغدغهمندی را دستور کار خودش قرار بدهد که اگر رویه دمدستی و سادهانگاری را دنبال کنیم بیشتر سُرخوردن در زمان قلمداد میشود و چیزی عایدمان نخواهد شد. البته هر از چندگاهی مدیرانی در تلویزیون پیدا میشوند که اهل دغدغهاند و فیلمسازان را میشناسند و کارهای خوبی هم ساخته میشوند که معدودند.
داریوش یاری کارگردان سریال "پناه آخر" منتظر "لیلاج" فیلم سینماییاش است که از 20 آبانماه در سینماهای سراسر کشور اکران خواهد شد.
انتهای پیام/
R1515/P/S4,1430/CT3 واژه های کاربردی مرتبط کارگردانان سینما و تلویزیون ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران رسانه ملی تلویزیون شبکه یک
منبع: تسنیم
کلیدواژه: بازیگران سینما و تلویزیون ایران رسانه ملی تلویزیون شبکه یک بازیگران سینما و تلویزیون ایران رسانه ملی تلویزیون شبکه یک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۴۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
جدیدترین سریال تلویزیون با محوریت هوافضا قرار بود از ۱۵ اردیبهشت پخش خود را آغاز کند اما با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نونخ» بدقولی کنداکتوری دوباره رقم خورد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش که یک بدقولی کنداکتوری درباره برنامه «هفت» رقم خورد و باعث شد این برنامه تلویزیونی با یک هفته تأخیر روی آنتن برود به این معضل پرداخته شد.
عوامل و دستاندرکاران «هفت» در توضیح پخش نشدنِ این برنامه تلویزیونی، مشکل فنی را عامل پخش نشدن اعلام کردند. چرا که مدیریت کنداکتور تلویزیون مقولهای است که از هر جهت اهمیت دارد، روزی برای چینش ترکیب پخش سریالها و برنامهها این مدیریت ضرورت دارد و روزی هم برای جلوگیری از بدقولی کنداکتوری، این مدیریت لازم است، البته این بدقولیها مسبوق به سابقه بوده که بارها سریال بدقولیهای تلویزیون را برای پخش سریال و برنامه حتی حضور مجریای خاص اتفاق افتاده است.
حالا این معضل گریبان یک سریال تلویزیونی را گرفته است. در سطح گستردهای اعلام شد سریال «رخنه» جدیدترین مجموعه تلویزیونی به کارگردانی علی غفاری از شنبه 15 اردیبهشتماه روی آنتن میرود اما در عینِ آرامش و بدون هیچ عذرخواهی از مخاطبان، با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نونخ» در 16 و 17 اردیبهشتماه پخش سریال به سهشنبه 18 فروردینماه موکول شد. این انتقاد وجود دارد که مدیران و دستاندرکاران امر پخش در بسیاری از موارد چه حال و گذشته این بیتفاوتی به مخاطب را داشتهاند.
به طورمثال واقعاً مدیران امر در شبکه یک نمیدانستند قرار است دو قسمت پشت صحنه سریال «نونخ» پخش کنند و این سریال در روز سهشنبه 18 اردیبهشتماه پخش خود را آغاز میکند که این تاریخ را در تبلیغات خودشان به مخاطبان اعلام کنند نه روز شنبه 15 اردیبهشتماه!
ساخت سریالهای جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیوناگر به گذشته هم برگردیم این رفتار تلویزیون مسبوق به سابقه است؛ روزی سریالی بهنام «دودکش2» که علیرغم پخش گسترده اخبار رسانهایاش در همین شبکه یک سیما، روی آنتن نرفت و بحث مراحل پست پروداکشن را عنوان کردند، یا بارها سریالهایی که از شبکه سه سیما پخش میشد عوامل آن به پخش نامنظم قسمتهایشان اشاره میکردند که آخرین آن به سریال «بیستکویید» برمیگردد، یا زمانی که مجموعه کلبه عموپورنگ پخش میشد این اعتراضات را نسبت به پخش نامنظم این مجموعه نمایشی داشتند.
یا «رعد و برق» بهروز افخمی که از شبکه پنج سیما به شبکه یک آمد؛ چند سال پیش در ماه رمضان قسمت اول آن روی آنتن رفت و بقیه را بهدلیل مشکلات تدوین و مراحل فنی سریال به زمانی دیگر موکول کردند. این سریال بالأخره با تمام نقاط ضعف خودش روی آنتن رفت اما تبدیل به مصداقی بارز برای بدقولی کنداکتور تلویزیون شد.
بهنظر میرسد تلویزیون کنار مدیریت درست کنداکتوری برای چینش سریالها و برنامهها به رسیدن به یک کنداکتور منظم و جلوگیری از بدقولی در پخش نیاز مبرم دارد. علیرغم اینکه شاید این نکته را هم بتوان درنظر گرفت که مشکلات فنی باعث شده باشد یک برنامه و یا سریالی در موعد مقرر اعلامشده روی آنتن نرود اما توجه به زمان مخاطب از هر نکته و توجیه قابلقبولی هم مهمتر است.
گفتنی است، سریال «رخنه» اولین همکاری مشترک وزارت دفاع- سازمان حفاظت اطلاعات با سازمان صدا و سیما برگرفته از خنثی سازی امنیتیترین طراحی عملیات نفوذ و خرابکاری صنعتی سرویس اطلاعاتی موساد در سازمان هوافضای وزارت دفاع و صنایع دفاعی و موشکی این وزارتخانه است. این سریال در 30 قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان رو به رو میشود. البته آنطور که دستاندرکاران سریال گفتهاند داستان سریال از تنوع گونههای (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزههای امنیتی، علمی و خانوادگی را دربرمیگیرد.
این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیت های موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است. در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالی تبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداختهاند.
کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری برعهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه داده است.
انتهای پیام/